Nyere forskning i læsning har vist, at de bedste læsere – dvs., dem der læser, forstår, husker og lærer mest – er læsere, der gør fire ting:
- De forudsiger, hvad de tror vil ske i en tekst ved at anvende forside, titel, illustrationer og andre spor i teksten. De prøver med andre ord at tænke sig frem til, hvad teksten måske bringer – og på den måde er de aktive under læsningen.
- De spørger ind til handlingen mens de læser. Gode spørgsmål er hv-spørgsmålene: Hvem, hvad, hvornår, hvor, hvordan og hvorfor? På den måde forholder de sig hele tiden undrende til teksten.
- De opklarer betydningen af svære ord og udtryk ved at anvende ordbøger, venner, familie og skole kammerater.
- De opsummerer og sammenfatter hovedpunkterne fra teksten i den rigtige rækkefølge. På den måde bliver de gode til at huske, hvad tekster generelt handler om, og de bliver gode til at redegøre for det senere hen – til eksamen f.eks.